Pelialan miljardituloista yli puolet tulee pelkästään matkapuhelimista. Ja kyse ei ole vain minkä tahansa tyyppisistä mobiilipeleistä, vaan kyse on hifi-peleistä, joita voidaan pelata useilla alustoilla ja jotka perustuvat suosittuihin franchisingeihin, joita löytyy tietokoneilta ja konsoleilta sekä joiltakin suurimmilta julkaisijoilta. Asiantuntijat ennustavat, että mobiilipelaamisen suosio on yksin vastuussa siitä, miten peliala on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Vuodesta 2017 lähtien mobiilipelimarkkinoiden kasvuvauhti on jatkunut ja kasvanut valtavasti kaikkialla maailmassa, mikä johtuu siitä, että mobiilipelit päihittävät edelleen konsolin ja PC:n suosituimpana pelialustana.

Pelkästään vuonna 2020 lähes puolet kaikista pelituloista oli jäljitettävissä mobiilipelaamiseen. Vuonna 2021 asiantuntijat arvelevat, että tämä tilasto voi vielä nousta noin 52 prosenttiin tai enemmän, jolloin tulot kasvavat vielä enemmän. Mobiilipelaamisen noususta ei voida puhua mainitsematta konsoli- ja PC-pelien siirtymistä mobiililaitteisiin. Tämä johtuu siitä, että monet mobiilipelaajat etsivät edelleen erillistä pelikokemusta puhelimillaan – kasvava ruokahalu, joka on johtanut laadukkaiden mobiilipelien sekä tehokkaiden älypuhelinten luomiseen tarjoamaan ja parantamaan käytännön kokemusta. Pelialan trendit tämän kirjoituksen aikaan näyttävät olevan asiantuntijoiden ennusteiden mukaisia, koska PC- ja konsolipelejä siirretään yhä enemmän matkapuhelimiin.

Tämä siirtyminen suuremmasta, monimutkaisesta järjestelmästä yksinkertaisempiin, kompakteihin laitteisiin merkitsee fyysisten kasinoiden siirtymistä nettikasinoihin. Nettikasino NetBet esimerkiksi on onnistunut luomaan sekä web- että mobiilisovellusalustan pelaajille. Näin pelaajat saavat nauttia peleistä, joihin he ovat tottuneet, mutta ilman, että heidän tarvitsee käydä itse kasinolla. Kokemus on yhtä saumaton, suoraviivainen ja nautinnollinen. Lisäksi sen kätevyys ja helppokäyttöisyys milloin tahansa ja missä tahansa takaavat loistavan kokemuksen pelatessa verkossa. Keskeinen esimerkki pelialalla on Electronic Arts, joka on tällä hetkellä beta-testausvaiheessa yhden hittinsä battle royale -sarjan, Apex Legendsin kanssa, joka on tulossa pian mobiililaitteille. Yhtiö on sen jälkeen käyttänyt puolen vuoden aikana yli 3,5 miljardia dollaria yhteistyöhön Playdemicin ja Glu Mobilen kaltaisten mobiilikehittäjien kanssa.

Näin pelijulkaisijat reagoivat

Pelijulkaisujen ykköstoimijat ovat siirtymässä mobiilin ja hyvästä syystä. Jokainen haluaa olla osa alustan tuottamaa valtavaa tulopottia ja saada pelinsä mahdollisimman moneen käteen. Tilastot osoittavat, että lähes 94 % pelin pelaajista ympäri maailmaa pelaavat mieluummin mobiilina -jyrkkä kontrasti PC-pelaamiseen, jota suosi vain alle puolet ja konsoleilla halusi pelata vain kolmasosa. Vuosina 2018–2021 mobiilipelaaminen on kiilannut PC- ja konsolipelaamisen ohi alustan ja liikevaihdon kasvun suhteen. Nämä ovatkin julkaisijoille lisäsyitä harkita vaihtoa.

Toinen kuvaava tekijä on kuluttajien tarpeet, jotka edellyttävät laadukasta pelaamista. Vaikka nämä tarpeet eivät ole erityisen uusia, tietokoneet ja konsolit ovat aina omineet suurimman osan peleistä mukaansatempaavalla kokemuksella, syvyydellä ja upealla grafiikalla. Näin ollen ainoa tapa, jolla pelijulkaisijat voivat edelleen pysyä merkityksellisinä konsolien ja PC:n ulkopuolella, on tuoda rakastettuja franchising-yrityksiä mobiililaitteille. Myöskään siirtyminen pilvipelaamiseen ja cross-platform-pelaamiseen ei olisi voinut tulla aiemmin. Loppujen lopuksi pelijulkaisijoiden ainoa tapa tulla todelliseksi maailmanlaajuiseksi menestyjiksi olisi kaapata kaikki alustat, erityisesti mobiilit sellaiset.

Mobiilipelaamisen tulevaisuus

Vuoteen 2022 mennessä mobiilipelaamisen odotetaan tuottavan yli puolet markkinoista ja pelaajakannasta. Tämän suosion vuoksi tulojen odotetaan myös kasvavan, ylittäen muut alustat, kuten konsolit ja PC. Seuraavan vuosikymmenen aikana voimme odottaa näkevämme kasvavan markkinajohtajan, jolla on noin tai yli 60 prosenttia markkinoista hallussaan. Samaan aikaan lyhyellä aikavälillä, kun otetaan huomioon niin lyhyessä ajassa saavutetut valtavat edistysaskeleet ja älypuhelimien suosio viime aikoina, mobiilipelimarkkinat olisivat menestyksekkäästi kasvaneet pienestä osasta markkinoita suureksi toimijaksi vuosina 2012–2021.

Yhteenvetona voidaan todeta, että mobiilipelaaminen jatkaa kasvuaan tulevana vuonna ja sen jälkeenkin, kunhan se saa jatkuvaa kiinnostusta suuremmilta markkinoilta ja onnistuu herättämään isompien pelijulkaisijoiden kiinnostuksen.